Vtičniki - Nujno zlo ali nepotrebna navlaka?

Vtičniki so postali neločljivi del Wordpressa. Z njimi se dosežejo funkcionalnosti brez programiranja., kar je v zadnjem času izredno pomembno, saj prihaja v ospredje potreba po tem, da lastnik spletne strani delno tudi sam spletno stran vsaj vzdržuje. Preveri, kako jih uporabiti "po pameti".
vticniki-baza-znanja-natasa-kukovic
    Če raziskuješ o Wordpressu, je beseda "vtičnik" verjetno ena prvih, na katere si naletela. Na spletni strani Wordpress.org lahko brskaš med kar 58.329 brezplačnimi vtičniki (na dan pisanja tega članka). Ja, prav si videla. Skoraj 60.000 jih je že. Kaj pa če ti povem, da je od tega le nekaj vtičnikov, ki jih je dejansko resnično uporabnih?

    Skozi vse svoje delo sem med brezplačnimi naletela na največ 100 vtičnikov, ki resnično dobro opravljajo svojo funkcijo. Spet druga zgodba pa so plačljivi vtičniki, o katerih na tem mestu ne bo veliko govora, ker ne predstavljajo velikega deleža težav na spletnih straneh.

    Čeprav mogoče neljubi, ampak resnično najvarnejši nasvet je, da vtičnike kupuj in uporabo brezplačnih omeji le na najbolj zanesljive. Še plačljivi vtičniki so nekateri bolj "nateg", kot kaj drugega, med brezplačnimi pa je tudi veliko "okuženih" z virusi. Na drugi strani lahko vsaj pri plačanih vtičnikih zahtevaš podporo in prilagoditev, če bi naletela na kakšno neljubo težavo v prihodnosti. Pri brezplačnih vtičnikih si običajno prepuščena sama sebi, saj nihče ni obvezan skrbeti za vtičnik tudi v prihodnje.

    Vtičniki - Kako mi lahko škodijo?

    Vtičniki so resnično uporabno orodje in sploh ne skrivam, da jih uporabljam tudi jaz - previdno in vsakega novega vedno najprej na testni spletni strani, ki je ves čas postavljena v ozadju. So pa lahko tudi zelo nepredvidljivi in/ali nezanesljivi, če niso ustrezno vzdrževati. Tako kot spletna stran sama, morajo biti ves čas posodobljeni in zunanje skladni tudi posamezni vtičniki.

    Poleg vseh koristi, ki jih vtičniki dajejo, lahko naredijo tudi veliko škode!

    Vsa ta škoda se lahko popravi, seveda, vendar je popravljanje običajno veliko dražje od ustreznega predhodnega načrtovanja strukture celotne spletne strani. 

    Hitrost

    Mogoče en najvidnejših težav z vtičniki je to, da vsak dodatni vtičnik spletno stran dodatno obteži. Vsaka dodatna teža pa pomeni počasnejšo spletno stran. 

    Če so vtičniki dobro sprogramirani še to niti ne predstavlja takšne težave. Do težav s hitrostjo pride pri neustrezno strukturiranih vtičnikih, ki svoje skripte nalagajo na prav vsaki podstrani spletne strani ali celo na začetku vsake podstrani. En tipičen tak je zelo popularen vtičnik za izdelavo obrazcev Contact Form 7. 

    In samo 1 takšen vtičnik še tudi ni problematičen, najhuje je, ko imamo več takšnih vtičnikov. Pri nekaterih lahko na posameznih podstraneh vsaj "izklopimo" določene skripte (delčke kode), pri nekaterih pa še tega ne moremo storiti.

    Vtičniki so še posebej problematični v povezavi s hitrostjo spletne strani, če se kombinirajo z urejevalniki strani, kot so npr. Divi, Beaver Builder in Elementor. Če za izdelavo spletne strani izberemo katerega od teh ali kateregakoli drugega, je potrebno število dodatnih vtičnikov resnično omejiti na minimum. Če to ne pa je nujno, da uporabljamo le zelo zanesljive in dobro preverjene vtičnike, ki s sabo ne prinesejo nepotrebne dodatne teže.

    Moj osebni nasvet je, da se pri rabi vtičnikov v kombinaciji z urejevalniki strani omejimo na vtičnike, ki skrbijo za varnost in izboljšajo hitrost spletne strani (na mojih spletnih straneh le vtičnik za predpomnjenje, ki niti ni v celoti vklopljen in izjemoma še vtičnik za izklop posameznih funkcij na posameznih podstraneh), kar se tiče dizajna pa poskušamo stvari reševati s programiranjem delčkov, ki jih urejevalniki ne omogočajo.

    Nezdružljivost in navzkrižni konflikti

    Eden večjih težav z vtičniki je to, da včasih različni vtičniki niso medsebojno združljivi. Rečemo, da med njimi pride do konfliktov, jaz pogovorno pravim, da se včasih malo stepejo med seboj.

    Čeprav v nekem trenutku vse funkcionira lahko težave povzroči že naslednja posodobitev vtičnika. In potem smo v dilemi - ali vtičnik posodobiti in tvegati konflikt z drugim vtičnikom, ali ga ne posodobiti in tvegati varnost spletne strani (več o varnost v naslednji točki članka).

    Največjo težavo pri tem predstavljajo vtičniki, ki jih razvijalci "zapustijo". To pomeni, da jih več ne posodabljajo in/ali vzdržujejo, zato je konflikt s kakim drugim vtičnikom ali urejevalnikom strani, ki ga uporabljamo, v prihodnosti praktično neizbežen.

    Pri tem je tudi pomembno koliko imamo vtičnikov. Tudi, če imamo 30 (hudo pretiravam za namene prikaza) vtičnikov, ki so odlični, nam lahko 1 slabo sprogramiran in neskladen vtičnik pokvari popolnoma vse. V skrajnih primerih pride celo do nedelovanja spletne strani.

    Verjemi, naknadno reševanje takega problema je vedno dražje kot cena zanesljivega vtičnika ali programerja, ki določeno zadevo sprogramira.

    Varnost

    Za moje pojme je varnost najpomembnejši od faktorjev, ki jih je potrebno upoštevati pri uporabi vtičnikov. Če vtičnik ni skladen z drugimi, če ga razvijalec zapusti, če že dolgo ni bil posodobljen in če niso sproti odpravljene odkrite ranljivosti za spletne napade, se prerado zgodi, da takšen vtičnik postane zlonameren, četudi je prej dolgo časa nemoteno deloval.

    V povezavi s tem je izredno pomembno, da sproti spremljamo dogajanje na področju vsakega od vtičnikov, ki jih imamo nameščene. Tako bomo morebitne težave zaznali pravočasno in jih razrešili preden pride do škode.
    varnost-vticniki-baza-znanja

    Kako pametno izbirati vtičnike?

    Za pametno izbiro imam nekaj kriterijev, ki jih tudi sama uporabljam pri izbiri:
    Pred namestitvijo si dobro oglej vsa mnenja o vtičniku. Mnenja najdeš kar direktno v Wordpressu, kjer iščeš vtičnike. Vtičnik naj ima vsaj nekaj odličnih mnenj, ki dejansko delujejo kredibilna in naj nimajo nobenih negativnih. Če so slučajno kakšna negativna mnenja najprej preveri, kakšno težavo je nekdo z njim imel in, ali je ta težava tebi pomembna. Včasih je kakšen vtičnik za nekaj odličen, zraven ima pa kakšno dodatno funkcionalnost, ki se ni ravno posrečila, pa to tudi ne pomeni, da je cel vtičnik neuporaben.
    Pred izbiro vtičnika dodobra na spletu preveri, katere vtičnike ali načine reševanja želje, ki jo imaš, drugi najpogosteje uporabljajo. V veliko pomoč ti je lahko tudi javna Facebook skupina Wordpress Slovenija.
    Pred namestitvijo naj vtičnik obstaja vsaj 1 leto in ima vsaj 10.000 aktivnih namestitev ali več.
    Pred vsako namestitvijo, še posebej, če nekako ne zaupamo vtičniku, ki si ga ogledujemo, je temeljno vprašanje:
    Ali je vtičnik edina možna rešitev moje želje? Ali se lahko funkcionalnosti odpovem?
    Preden namestiš vtičnik, pri katerem ti že na daleč deluje, da ne bo ok, raje prej poišči strokovnjaka, ki bo to uredil zate na drugačen način.

    Koliko vtičnikov je preveč?

    Nekaj besed moram nameniti tudi temu vprašanju. Dejstvo je, da univerzalnega odgovora ni. Pri tem, koliko vtičnikov je še "zdravo" uporabiti, upoštevaj naslednje:
    Ali za izdelavo spletne strani uporabljaš katerikoli urejevalnik strani, kot so Divi, Elementor in podobni? Če jih, se izogni vtičnikov, ki so namenjeni izključno dizajnu, saj lahko z nekaj kode, ki jo lahko dobiš tudi na Youtubu ali na različnih spletnih mestih, delaš prave čudeže.
    Ali je na spletni strani tudi spletna trgovina? V tem primeru boš zagotovo za razširitev spletne trgovine potrebovala kakšen vtičnik, zato se odpovej drugim vtičnikom. Če ne delaš z urejevalnikom strani imaš sicer malo več manevrskega prostora, a spletna trgovina je sama po sebi dokaj "težka".
    Kakšni so oz. bi bili uporabljeni vtičniki? Plačljivi, izredno dobro ocenjeni, majhni, veliki, ali so vmes tudi takšni, ki jim ne zaupaš najbolj? Če so vmes tudi zelo veliki in/ali bolj nezanesljivi jih skupno uporabi čim manj, da bo reševanje morebitnih težav v prihodnosti lažje.
    Meni, osebno, na spletni strani, kjer je prisotna spletna trgovina in urejevalnik strani, pri nekje 12-15 vtičnikih že gorijo vsi alarmi. Ko gre za spletno stran, narejeno na klasičen način, s temo, mi ti alarmi zasvetijo nekje pri številki 20. Če pa uporabim eno svojih najnovejših in najsodobnejših orodij za izgradnjo celotne spletne strani, bi verjetno dopustila še kakšnega več, a to pri takšnem orodju niti ni potrebno. 

    Še vedno prisegam na dobro staro programiranje. 

    Mogoče te zanima, čemu potem Wordpress, če je potrebno vseeno programirati? Moj odgovor: Ker je hitreje in ceneje doseči napredne funkcionalnosti. S programiranjem le dopolnimo, česar ne moremo doseči z vgrajenimi funkcijami teme ali izbranega urejevalnika.

    Časi, ko so se spletne strani programirale od začetka so v zadnjih letih prišle na drugi tir. Ko je obstajalo le programiranje je izdelava spletnih strani bila občutno dražja. Sedaj so takšne spletne strani večinoma rezervirane za resnično velike projekte, ki se jih lotevajo največji akterji v največjih svetovnih industrijah. Več o tem lahko prebereš tudi v mojem članku "CMS vs. programirana spletna stran", ki je v času pisanja še naložen na moji stari spletni strani. 

    Vtičniki - Nujno zlo ali nepotrebna navlaka?

    Moj sklep je naslednji: Vtičniki niso niti nujno zlo, niti nepotrebna navlaka. Strinjam se, da so praktično nujni, če za izdelavo spletne strani uporabljamo katerega od popularnih CMS sistemov (med njimi je Wordpress najpogosteje uporabljen). Zli postanejo šele z neustrezno uporabo in nepremišljenim nameščanjem absurdnega števila vtičnikov. Enako je z navlako - to postanejo tudi, če imamo cel kup vtičnikov, ki niti ne igrajo dobro vloge, ki jim je bila namenjena.

    Da skupaj ugotoviva, kakšna spletna stran bo prava zate, me lahko kontaktiraš s klikom na spodnji gumb.
    Mogoče te zanima tudi ...

    Ali ti je prispevek pomagal? Kako?

    Dodaj odgovor

    Vizitka

    Nataša Kukovič s.p.

    Prodaja in intelektualne storitve

    Pohorska cesta 2

    2317 Oplotnica

    Davčna št.: 21965145

    Delovni čas
    Telefonska podpora: Pon - Pet: 8:00 - 15:00
    Podpora po e-pošti (nujni primeri): Vsak dan (tudi med vikendom): 6:00-22:00
    Osebni obisk: Po predhodnem dogovoru.
    O meni ...
    Tvoji spletni podobi dam krila, s katerimi lahko poletiš do svojega cilja na spletu v svojem tempu. V proces izdelave spletne strani vnesem lahkotnost in zmanjšujem stres. Vodi me sr(e)čno podjetništvo in podpiram žensko podjetništvo.
    Prijava na novice
    Vse pravice pridržane: © Nataša Kukovič s.p., Prodaja in intelektualne storitve
    Top envelopepushpinsmartphonechevron-leftchevron-right